افراد بلندتر در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند

10 سپتامبر 2019- یک مطالعه ی آلمانی نشان داد که افراد بلندتر با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 روبرو هستند، محققان می گویند هر 10 سانتی متر بلندتر بودن قد، خطر تشخیص دیابت را در آقایان 41٪  و در خانم ها 33٪ کاهش می دهد.

در این تحقیق 27548 شرکت کننده شامل 16.644 زن در سنین 35 تا 65 سال و 10904 مرد در سنین 40 تا 65 سال شرکت داشتند.

در این تحقیق سایر عوامل در تنظیم خطر دیابت مورد توجه قرار گرفت. این عوامل شامل سن، تحصیلات، دور کمر و سایر عوامل سبک زندگی است که ممکن است در بروز این خطر نقش داشته باشند.

برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق، هر 10 سانتی متر قد بلندتر با کاهش خطر دیابت نوع 2 بمیزان 36٪ برای آقایان و 30٪ برای خانم ها همراه بود.

نویسندگان این مقاله گفتند: این موضوع نشان می دهد که افزایش خطر دیابت به دلیل افزایش اندازه ی دور کمر، ممکن است اثرات مفید مرتبط با قد را بی اثر می کند، صرف نظر از اینکه دور کمر بزرگتر ناشی از رشد یا به دلیل مصرف بیش از حد کالری باشد.

این اولین مطالعه ای نیست که تفاوت در قد را با تفاوت در خطر ابتلا به شرایط دراز مدت سلامت مرتبط می کند. یک مطالعه ی دیگر در اوایل سال جاری نشان داد که به ازای هر 10 سانتیمتر بلندتر بودن قد، نرخ ابتلا به سرطان افزایش می یابد. توضیح بسیار ساده ای برای ارتباط بین بلند بودن قد افراد و سرطان ارائه شده است و آن این است که افراد قد بلند تعداد سلولهای بیشتری در بدن خود دارند. محققان می گویند: جالب خواهد بود اگر بدانیم چرا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که قد کوتاه تری دارند، بیشتر است.

محققان در مطالعه ی دیابت و قد نشان دادند که میزان بالای چربی کبدی می تواند یک عامل محرک در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افراد کوتاه تر باشد. همچنین پروفایل کاردیومتابولیکی افراد بلند قد نسبت به افراد کوتاهتر، مطلوب تر است. نویسندگان گفتند: این یافته ها نشان می دهد که در افراد كوتاه تر ممکن است سطوح فاكتورهای خطر قلبی متابولیکی بالاتر باشد و درنتیجه در مقایسه با افراد قد بلند، در معرض خطر بیشتری برای دیابت قرار گیرند.

نویسندگان اظهار داشتند که این مطالعه همچنین نشان می دهد كه مداخلات اولیه برای كاهش خطر متابولیکی مرتبط با قد در طول زندگی، احتمالا نیاز به تمركز بر عوامل مؤثر بر رشد در دوره های حساس در دوران بارداری، اوایل كودکی، بلوغ و بزرگسالی دارد و باید پتانسیل اختلافات جنسی را نیز در نظر گرفت.

این یافته ها در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/taller-people-at-lower-risk-of-type-2-diabetes-93588325.html